Toužili jste někdy po tom, že usednete do vrtulníku a budete ho pilotovat? Zpěvák Marek Ztracený po tom tedy rozhodně zpočátku neprahnul, protože se bojí výšek a celkově adrenalin příliš nevyhledává. Přesto však výzvu Karla Kašáka přijal, chopil se kniplu a svůj strach překonal. Nebylo to ale jen tak.
Na letišti v Mladé Boleslavi se Karel s Markem sešli brzy zrána. Marek věděl jen místo, kde se bude natáčet, ale absolutně netušil, o co se jedná. Jelikož ale zná Karla a jeho pořad Kašákovy extrémy, tak mu bylo jasné, že půjde o nějaký adrenalinový zážitek. Představoval si ale spíš honičku ve sportovním autě. Když uviděl vrtulník, který už na něj i s pilotem čekal, trochu mu zatrnulo.
Vrtulník Robinson R44 je čtyřmístný a Marek měl zanedlouho zaujmout funkci druhého pilota. I když se bojí výšek. I když v životě ve vrtulníku neseděl. Naštěstí ho Karel nemusel dlouho přemlouvat a Marek si na chvíli opravdu zkusil pilotování vrtulníku.
Letecké zážitky patří mezi stále vyhledávanější, protože se stávají poměrně dostupnými. Málokdo si může dovolit udělat letecký průkaz, ale splnit si sen a proletět se “téměř sám” v letadle nebo vrtulníku jde dneska celkem snadno zařídit. Většinou letíte ještě s dalšími nadšenci do létání. Do vrtulníku se vejdou až tři pasažéři. Ale pokud si chcete letecký zážitek užít jen sami, není u některých problém zajistit také privátní let. Marek se tentokrát o knipl s nikým dělit nemusel - tedy kromě prvního pilota. :)
Jako u každého leteckého zážitku je i u letu vrtulníkem potřeba kontrolovat počasí. Aby se vlivem špatných meteorologických podmínek posádka zbytečně nevystavila riziku. Marek s pilotem ověřili, že podmínky jsou příznivé a mohli jít naplánovat trasu letu. Před letem bylo potřeba také vrtulník zkontrolovat, že na něm není žádná viditelná závada. Než se vydali vzhůru, museli si vyžádat povolení ke vzletu. Marek tak pochytil i správnou komunikaci s řídící věží, kdyby se náhodu příště chystal opět někam letět.
Během letu se Marek dozvěděl třeba to, že vrtulníky Robinson R44 vyrábí americká firma Robinson Helicopter Company a že je využívá policie i armáda v několika zemích. Nejvyšší rychlost, jakou může vrtulník letět dosahuje 240 km/h. Běžná cestovní rychlost je ale kolem 200 km/h. Vrtulník má běžný dolet 560 km. Ale na tak dlouhý výlet Marek neletěl.
I když se to na první pohled nezdá, pilotování vrtulníku je vhodné pro každého, kdo si ho chce vyzkoušet a je úplně jedno, že nemáte žádné předchozí zkušenosti nebo jste létali maximálně na leteckém simulátoru.
Markova počáteční nervozita také celkem rychle opadla. Celou dobu mu byl totiž oporou zkušený pilot, který byl připravený zasáhnout kdykoli, když už by pilotování vrtulníku bylo nad Markovy síly.
Součástí zážitku bývá i simulace krizové situace, ale to si pilot tentokrát odpustil, protože pro Marka byl už i fakt, že do vrtulníku dobrovolně vlezl a letěl, dostatečný adrenalin. Marek dokázal nejen nám ale především sám sobě, že se nebojí výzev.
A jestli jste sami dostali chuť vznést se do oblak a přitom si zkusit pilotování vrtulníku, pak máte ideální příležitost. V dubnu totiž začíná letecká sezóna, takže na nic nečekejte a splňte si svůj dávný sen o létání. :)
Nebylo to poprvé, co Karel vyzval někoho, kdo se bojí výšek, aby vlezl do letadla. Před časem se mu podařilo přemluvit Aničku Slováčkovou, aby si zkusila let akrobatickým letadlem - a to teda byla pořádná jízda.
Článek napsala: Ivet H.
Možná jste při čtení dostali bezvadný nápad zkusit si i další vzdušné zážitky? Tak tyhle vás zaručeně vynesou do nebes: Pilotování malého letounu, Pilotování letadla, Pilotování letadla - privání let
Letos bereme Vánoce do svých rukou :-) Vánoční dárky posíláme okamžitě do e-mailu a v dárkovém balení stíháme doručovat až do 23.12.2024.
Jak už to u nás bývá zvykem, veškeré zážitky u nás rádi zkoušíme na vlastní kůži, abychom vám všem, našim milým i budoucím Zážitkářům, mohli poté předat ty nejdetailnější informace. A jinak tomu nebylo ani u našich nových zážitkových balíčků na střelnici.