Snili jste někdy o tom stát se vzduchoplavcem a v horkovzdušném balonu se nerušeně nechat unášet větrem? My jsme tento sen splnili Marku Vašutovi, když jsme ho nechali, ať se na chvíli stane pilotem balónu.
Další adrenalinová výzva Karla Kašáka nás tentokrát doslova vynesla až do oblak. Karel si chtěl vyzkoušet, jaké to je stát se pilotem balónu a vybral si k tomu jako souputníka známého herce, dobrodruha a milovníka žen Marka Vašuta. Karel i Marek rozhodně nepatří mezi začátečníky co se týče létání balónem. Oba již několikrát letěli jako pasažéři. Ale zkusit si balon řídit se vším, co k tomu patří, to byla nová zkušenost pro oba.
Příprava balonu, kontrola počasí - a letíme!
Než se balon vznese do vzduchu, chvíli to trvá. Balon je složený z několika hlavních částí, které se nejprve musí dát dohromady, aby bylo vůbec možné letět. I příprava balónu je proto součást zážitku a rozhodně stojí za to.
Koš - v něm se posádka balonu veze. Většinou je vyrobený z ratanu, má ocelový rám a dřevěnou podlahu. Výška balonového koše bývá 140 cm, a někdy je třeba do něj přelézt, ale některé koše mají i dvířka pro snadnější nástup.
Obal - naprosto základní a nezbytná součást horkovzdušného balonu. V podstatě je to taková duše balonu. Obaly se vyrábí ze speciální pevné textilie (polyesterové, polyamidové nebo nylonové) a v blízkosti hořáku se používá speciální nehořlavá nomexová látka. Obal se ke koši zavěšuje pomocí ocelových lanek a nosných popruhů.
Hořák - zcela zásadní výbava balonu, protože bez hořáku a plynových lahví by nebylo možné vůbec balon do vzduchu dostat. Právě horký vzduch zajišťuje, že se balon vznese. Nejprve je třeba obal balónu naplnit a pak už se jen množství tepla koriguje podle toho, jak vysoko chcete s balonem vyletět.
Karel s Markem tedy prošli základním technickým školením ohledně balónu a už bylo na čase, aby se skutečně do vzduchu vznesli. Pod vedením zkušeného pilota Pavla Božoně vystoupali do potřebné výšky. Letělo se nad Konopištěm. Právě hrady a zámky patří mezi oblíbené lokality na let balonem.
Marek si oblíbil hlavně hořák, takže v jednu chvíli přidal více horkého vzduchu než bylo žádoucí, posádka se vznesla a zmizela v mracích.
Mezitím, co se Karel s Markem střídali v řízení balonu, povídal jim pilot Pavel něco o historii balonového létání a o počasí, které je potřeba hlídat do poslední chvíle, než se s pasažéry vznesete do vzduchu. Právě počasí patří ke zcela stěžejním faktorům, které lety balonem ovlivňují. I když ze země všechno vypadá krásně a příznivě, stane se, že domluvený let pilot zruší, protože nahoře už podmínky dobré nejsou. Naštěstí tentokrát počasí vyšlo, i když nebe nebylo úplně bez mráčku. Balon se v jednu chvíli dostal až moc vysoko do oblačnosti a nebylo pořádně vidět, kam má namířeno a kde je vhodné místo na přistání.
Délka letu závisí na množství plynu, který s sebou posádka veze. Většinou jsou v koši balónu tři až čtyři lahve. Lahve se vyrábějí v objemech 40 - 80 litrů a během jednoho běžného letu, který trvá zhruba hodinu, se spotřebuje 60-150 litrů plynu.
Nejdůležitější je bezpečné přistání
Horkovzdušný balon je stejně jako letadlo účastník vzdušného provozu, takže se pilot musí pomocí vysílačky hlásit na příslušná místa a každý balon má své registrační označení.
Balon se nerušeně vznášel nad loukou, lesy a zámkem Konopiště, ale pomalu se blížil čas, kdy bylo vhodné najít místo na přistání. Posádka si tedy vyhlédla místo na poli, kde by šlo s balonovým košem v poklidu dosednout na zem.
Není tak těžké s balonem vzlétnout. Teprve přistání dává letu balónem ten správný punc dobrodružství a adrenalinu. Vyhlídnuté místo je jedna věc, ale manévrovat s balonem je přeci jen trochu složitější a někdy koš nedosedne úplně přesně na původně vybrané místo. Občas se stane, že se koš i převrhne a pasažéři se trochu “vysypou”.
Marek Vašut ale do přistání dal všechno, a když už se s balonem podařilo dosednout na pevnou zem, držel ho zuby nehty, aby vítr balón dál nepoponášel po poli.
Jelikož se našim leteckým učňům podařilo celý let zvládnout, vysloužili si po úspěšném přistání křest a uvedení do šlechtického stavu. Po každém letu pilot provádí křest prvoletců, a stejně tak je potřeba takto posvětit i nové piloty balónu.
Zatímco balon letěl, na zemi ho sledovalo doprovodné vozidlo, aby se mohl balon zase složit a posádka se dostala zpět na místo startu. Takže po křtu zbývá už jen balon rozebrat, koš naložit na vozík a obal smotat do vaku. Celý let dopadl dobře, nikomu se nic nestalo, podařilo se bezpečně přistát. Adrenalinová výzva opět splnila svůj účel a jak Karel tak Marek si odnesli další nezapomenutelný zážitek, který už jim nikdo nevezme.
Jestli se i vy chcete stát pilotem balónu na zkoušku, tak je nejvyšší čas. Sezona balonového létání se pomalu blíží. Létá se sice celoročně, ale nejvíce letů probíhá od března do listopadu. Takže neváhejte, chopte se hořáku a vzneste se také do oblak. :)
Článek napsala: Ivet H.
Navnadilo vás to natolik, že už se nemůžete udržet na zemi? Tyhle balónové zážitky vás zaručeně vynesou do nebes: Let balónem, Privátní let balónem, Rodinný let balonem, Romantický let balonem
Letos bereme Vánoce do svých rukou :-) Vánoční dárky posíláme okamžitě do e-mailu a v dárkovém balení stíháme doručovat až do 23.12.2024.
Jak už to u nás bývá zvykem, veškeré zážitky u nás rádi zkoušíme na vlastní kůži, abychom vám všem, našim milým i budoucím Zážitkářům, mohli poté předat ty nejdetailnější informace. A jinak tomu nebylo ani u našich nových zážitkových balíčků na střelnici.