Lamborghini patří mezi supersporty, které nepřehlédnete. Brutálnímu burácení motoru a nespoutanému výkonu vozu s býkem v logu odolá jen málokdo. Aerodynamický tvar a nejvyspělejší technologie dělají z tohoto italského vozu nekorunovaného krále dálnic. A vám stačí pouze se posadit za volant, nasát vůni interiéru, osahat si kožený volant a pak pomalu vyrazit na cestu plnou zážitků. Zaposlouchejte se do řevu motoru a sešlápněte plyn až na podlahu.
Historie vozů Lamborghini
Ferrucio Lamborghini založil firmu Lamborghini Trattori S.p.A. na výrobu traktorů v už roce 1948. O několik let později v roce 1963 položil základy firmy tak jak ji známe dodnes tím, že vytvořil společnost Automobili Lamborghini. Lamborghini jako úspěšný podnikatel měl ve své garáži vozy Maserati a Ferrari, se kterými však nebyl nikdy úplně spokojen a tak se rozhodl si vyrobit vlastní.
Dokonce se traduje, že vše začalo ve chvíli, kdy si šel Lamborghini stěžovat na spojku svého vozu Ferrari přímo do továrny, kde měl spor přímo s Enzo Ferrarim. Ten prý kritiku nebyl ochoten přijmout a řekl, že Lamborgini může jezdit tak akorát traktorem, když neumí jezdit autem. To starého pána tak rozčílilo, že si založil vlastní továrnu na supersporty :).
Rozhodl se, že vozy Lamborghini bude pohánět dvanáctiválcový motor. K jeho konstrukci přizval mladého konstruktéra Giotto Bizzariniho, který předtím pracoval na podobných motorech u konkurenta Ferrari. Výkon motoru, který vytvořil, byl neskutečných 350 koní. První vůz osazený tímto motorem navrhla firma Scaglione-Touring. Prototyp s typovým označením 350GTV se na Turínském autosalonu a hned v prvním roce výroby se sériového 350GT prodalo 130 kusů. Ferrucio Lamborghini, který se narodil ve znamení býka, se rozhodl toto zvíře dát i do znaku automobilky.
Dalším úspěšně prodávaným typem bylo Lamborghini 400GT a následně Lamborghini Miura, které představil osobně zakladatel v roce 1965 znovu na Turínském autosalonu. Miura byla prvním skutečným supersportem z dílny Lamborghini. Díky tomuto modelu se firma zařadila mezi úspěšné výrobce supersportovních vozů. V roce 1971 šokovalo Lamborghini modelem Countach, které mělo vzhůru otevírané dveře. Tato finesa je od té doby klasickým znakem všech vozů Lamborgini.
Díky světové krizi a ekonomickým problémům měnila automobilka v posledních třiceti letech majitele dost často. Nejprve ji vlastnil koncern Fiat, následně americký Chrysler - pod jehož správou byl vyroben model Lamborhini Diablo, díky kterému se automobilka vrátila zpět na vrchol. Chrysler ale bohužel díky finančním problémům musel firmu znovu prodat. Aktuálně ji vlastní společnost Audi.
Sídlo automobilky Lamborghini je umístěno v italském městečku Sant‘ Agata Bolognese, ležícím v provincii Emilia Romana, které se přezdívá „Terra di Motori“, tedy kraj motorů. Vedle Lamborghini v tomto kraji totiž sídlí i Ferrari, Maserati nebo Pagani.
Lamborgini Gallardo
Model Gallardo, též nazývaný "babylambo" se ale jako dítě zdaleka nechová. Jedná se o čistokrevný supersport. Jeho výroba začala v roce 2003 podle návrhu designéra Luca Donckerwolka. Je poháněno pětilitrovým 10-ti válcem a zrychluje z nuly na sto za 4 sekundy s maximální rychlostí 315 kilometrů za hodinu.
Aktuální verze Lamborgini Gallarda maji však ještě vyšší výkon 382 kW (520 k) při 8000 otáčkách za minutu a točivý moment 510 Nm při 4250 otáčkách za minutu. Vysokootáčkové motory vyžadují netradiční řešení spojky, která je po vzoru závodních vozů dvoukotoučová. Gallardo je nejprodávanější vůz značky Lamborgini.
Gallardo se v průběhu let vyrábělo i v limitovaných edicích jako: Lamborgini Gallardo SE, Nera, Superleggera, LP 550-2 Valentino Balboni nebo LP 570-4 Spyder Performante. Výkon vozu rostl a nově vyrábená Gallarda jsou po technické stránce zcela jiné vozy, než ty co se prodávaly před několika lety.
Jak přesně jízda v Lamborghini probíhá
Po příjezdu na místo zážitku zajdete na recepci, kde předložíte váš poukaz a vyřídíte veškeré administrativní náležitosti. Následně se seznámíte s instruktorem, který vám představí automobil, který budete záhy řídit. Krátkou instruktáž dostanete od instruktora přímo ve voze a je součástí zakoupeného času. Instruktor bude přítomen ve voze po celou dobu jízdy a bude dbát na vaší bezpečnost. Zážitek probíhá jako kombinace jízdy v běžném provozu a na dálnici.
V ceně zážitku je:
- instruktáž
- havarijní pojištění s 10% spoluúčastí (na místě lze za 399 Kč dokoupit připojištění - 0% spoluúčast)
- povinné ručení
- 16 km jízdy (20 min varianta), 32 km jízdy (40 min varianta) a 48 km jízdy (60 min varianta)
Počet kilometrů je pevně dán, zatímco délka jízdy je orientační. Vše záleží na rychlosti, kterou pojedete.
Palivo (pohonné hmoty - PHM)
- u varianty "bez paliva" je třeba palivo zaplatit na místě před jízdou (20 min - 499 Kč / 40 min 998 Kč / 60 min 1497 Kč)
- u varianty "s palivem" na místě netřeba doplácet nic
V areálu je možné zaparkovat váš vůz. Pokud nevlastníte řidičský průkaz nebo se neodvažujete usednout za volant, můžete nechat řídit instruktora a užívat si jízdu ze sedadla spolujezdce.
Technické parametry vozů Lamborghini Gallardo Superleggera
- objem motoru 5204 cm3, V10
- výkon: 570 koní
- maximální rychlost: 350 km/h
- zrychlení z 0-100km/h: 3,4s